Leker og aktiviteter

Laget av: Forskjellige | Varighet: | Alder : , , , , | Publisert: 12. juli 2017

Kategorier :

Leker og aktiviteter for barn og ungdom.

Foto: Øyvind Haug

Samling av ulike leker for barn og unge. Noen leker som er plassert i kategorien utendørs kan gjennomføres innendørs – og visa versa.

Avisleken

Plassbehov: Alle skal sitte i ring på hver sin stol
Tid: 10 – 20 min
Du trenger: Stoler til samme antall som det er deltakere minus én

Gjennomføring:
Alle sitter i en ring – og én står i midten av ringen med en avis i hånden. Leken starter med at en person står, og sier navnet til en annen i ringen før han setter seg ned. Personen i midten skal da prøve å treffe personen som er blitt nevnt – før denne igjen nevner navnet til en annen i ringen. Det er om å gjøre for den som har avisen å klare å slå den som er nevnt – før denne klarer å komme på et nytt navn. Og da altså om å gjøre å finne på et nytt navn fort dersom en hører sitt eget navn nevnt. Den som blir slått må bytte plass med den som har avisen – og da være den som skal slå. OBS: Den som har slått med avisen må si et navn FØR han setter seg ned. Hvis ikke kan den som nå har avisen slå vedkommende, og han som blir slått må stå i midten med avisen igjen.

NB! Viktig å gi beskjed om at man ikke skal slå hardt.

Blits og Politi

Plassbehov: Åpen plass til å herje på…
Tid: 10 – 20 min
Gjennomføring:
To til fem personer, for eksempel lederne, får i oppgave å være politi. Resten er «blitsere», og får beskjed om å lenke seg sammen på gulvet. Dette skjer ved at bein og armer knyttes og holdes fast i hverandre. Når disse er klare, og synes de har lenket seg godt sammen, kommer politiet for å løsne opp floken. De skal da dra personene løs fra hverandre. De to som holder ut lengst, og dermed er igjen til slutt har vunnet!

NB! Husk å ta av klokker og smykker.

Dyrehagen

Dette er en lek hvor man må bruke sansene; nærmere bestemt hørselen. Del opp deltagerne i lag ved for eksempel å telle til fire. På forhånd har du planlagt 4-6 dyre- lyder og hver og en av deltagerne får sin dyrelyd, uten at noen av de andre vet hvilken lyd de andre har. Så binder alle bind for øynene, og deretter er det om å gjøre å både gi dyrelyd fra seg, samtidig som man skal oppfatte og orientere seg om hvor de andre med samme lyd befinner seg. Den gruppa som klarer å samle seg først, vinner. Det som er fint med denne leken er at ingen går ut før man er ferdige og blir stående alene å se på de andre som leker.

NB! Særlig hvis man er i et kirkerom, kan det være lurt å være oppmerksom på at det er mye forskjellig man kan krasje i…

Lek med lykt

Lagene er plassert rundt bord og utstyrt med blyant og papir. Én på hvert lag får dessuten utlevert en lykt. Rundt omkring i rommet er det plassert en del gjenstander. Disse gjenstander blir oppgitt på forhånd og notert av lagene. Nå gjelder det ved hjelp av lykten å finne disse tingene. (Lyset er selvfølgelig slukket, og gjenstandene gjemt før deltagerne kom.) Når en ting blir funnet skal laget notere hvor tingen ble sett, slik at lederen etterpå kan kontrollere at de virkelig har funnet den. Første lag som finner alle gjenstandene har vunnet. Man kan velge om man vil plassere gjenstandene slik at de sees fra alle bord, eller om en fra laget har lov å gå rundt med lykt og lete.

Liker du naboen din?

Du trenger: Samme antall stoler som deltakere minus én
Tid: Slutt mens leken er god…

Gjennomføring:
Alle deltakere unntatt én sitter på hver sin stol i en ring. Deltakeren som står i midten (begynn gjerne med en leder) stiller seg overfor en person og spør «liker du naboen din». Dersom den som spørres sier ja, må de to som sitter på hver side av denne personen bytte plass. Da er det om å gjøre for den som står i midten å sette seg på en av de ledige stolene. Den som blir stående igjen uten stol må så henvende seg til en ny person og spørre «liker du naboen din». Den som svarer kan også si «nei», men må han eller hun legge til «men jeg liker alle som…» – og så man finne på noe som kan være en fellesnevner, f.eks: «som har brune øyne»; «spiller fotball»; «har grønne sokker på seg»; «som har hund»; «som liker å danse»; «som har rødt hår» og så videre, og her er det bare fantasien som setter grenser. Da må alle de som utsagnet gjelder – f.eks alle med grønne sokker – bytte plass. NB! Det er ikke lov å bytte plass med den som sitter rett ved siden av. Når mange bytter plass kan det være lettere for den som står i midten å finne seg en stol. Når man har blitt varme i trøya, kan man gire opp et hakk, og innføre tilleggsregelen at når noen bytter plass, så skal alle som har en ledig stol til høyre for seg, flytte seg over på denne stolen. Det fører med seg at når en person får en ledig stol til høyre for seg og flytter seg, må neste person følge på, og så neste og så videre. Her er det da om å gjøre for personen i midten å følge godt med for å finne seg en stol.

Mørkegjemsel

Kirkerommet er et ypperlig sted for mørkegjemsel. Mørkegjemsel kan gjøres i flere varianter; enten ved at det er bare én person som begynner å lete, og får med seg hjelpere etter hvert som han eller hun finner folk som har gjemt seg; eller at det er én gruppe som leter og en gruppe som gjemmer seg, eller at det er bare én person som gjemmer seg. Når man begynner med én person som leter, er det om å gjøre å bli sist funnet – er det bare én person som gjemmer seg er det om å gjøre å finne den som har gjemt seg først.

Stafett

Utarbeidet av ImF-UNG.

Plassbehov: Greit med plass til å boltre seg
Tid: 10-20 min

Forslag til ingredienser:
Lakrissnorer
Brusflasker, stearinlys og fyrstikkesker
Ballonger, innpakningspapir og bånd
A4 ark
Leketøysbiler, hyssing og blyanter
Aviser
Gummistrikk
Kjeks

NB! Det trengs like mange av hver ingrediens som det er lag – Er det to lag trengs det to av hver ting, og er det fire lag trengs det fire av hver ting

Gjennomføring:
I denne stafetten trenger man deler man opp i lag med like mange deltakere som det er oppgaver, evt kan man ha flere lag og begynne «på toppen» igjen slik at alle på laget får to oppgaver hver. Hver deltaker på laget gjør forskjellige ting, og det er bare en fra hvert av lagene som konkurrerer samtidig. Den av de to som vinner hver av oppgavene, får poeng. Når alle på laget har gjort sine ting, legger man sammen poengene, og laget med flest poeng har vunnet.

Stafetten:

1. En deltaker fra hvert lag får en lakrissnor. Denne skal spises mens de holder hendene på ryggen. Den som er først ferdig får poeng.
2. En fra hvert lag får brusflaske, lys og fyrstikker. Legg flasken ned på gulvet. Deltakerne skal sitte og balansere på flasken med det ene beinet i kryss over det andre. Samtidig skal de ta fyrstikken ut av esken, tenne den og deretter lyset uten å støtte seg med hendene. Det gjelder å få tent lyset først.
3. Deltakerne får en ballong de skal blåse op. Deretter skal de pakke ballongen inn i papiret og ta bånd omkring. Førstemann som er ferdig får poeng.
4. En deltaker fra hvert lag får et A4-ark som de skal brette fly av. Det som flyr lengst har vunnet.
5. Deltakerne får en leketøysbil som er festet in hyssing i. I den andre enden av hyssingen er det festet en blyant. Det gjelder å snurre snoren om blyanten og få bilen først «i mål».
6. Hver deltaker får en avis det sidene er byttet om. Det gjelder å få sidene på riktig plass på kortest mulig tid.
7. Deltakerne får en strikk hver som de skal plassere rundt hodet like under nesa. Det er om å gjøre å få strikken ned på halsen bare ved å bruke ansiktsbevegelser.
8. Spise kjeks samtidig som de synger ”Bæ,bæ lille lam” eller en annen kjent (enkel) sang. Den med best fremføring får poenget.

Værmeldingen

En person (f.eks en leder) er værvarsler, mens resten beveger seg rundt i rommet. Hvis den som melder været melder du sol, må deltakerne legge seg ned på gulvet slik de ligger når de soler seg. På ryggen med armene ut, øynene igjen og med et smil om munnen. Meldes det vind, blir alle sammen tatt av vinden og blåst til den ene enden av rommet (f.eks. våpenhuset). Det vil si at de løper det de kan for å komme seg dit fortest mulig. Meldes det flom, må de fortest mulig komme seg opp fra bakken: opp i en kirkebenk eller lignende. Prinsippet er forholdsvis enkelt. Meld ett og ett værvarsel. Den som er sist ute med å gjøre riktig bevegelse, er ute. 

Utskriftsvennlig versjon av inneleker

Ballongleker

Forskjellige leker og aktiviteter med ballonger

Bøtteleken

Plassbehov: Åpent område der alle kan stå i ring
Tid: 5-15 min
Ingredienser: Bøtter i ulike størrelser til å stable i høyden

Gjennomføring:
Bøttene stables oppå hverandre. Jo høyere tårn du får, jo bedre, men alt fra 2- 4 bøtter er bra! Alle stiller seg i en ring rundt bøttene og holder hverandre i hendene. Man teller til 3, og det er da om å gjøre å dra de andre som er med på leken bort i bøttene slik at tårnet kvelver. Den som kommer borti bøttene, slik at de faller, er ute av leken, og slik holder man på til det er bare en person igjen. Denne er da vinneren av leken

Ballen i bøtta

Tennisballer og vaskebøtter er alt du trenger her. Mål opp ønsket avstand, sett opp bøtta og kast baller. Vær kreative med tanke på hva som skal til for å kvalifisere seg inn i leken igjen. Skal den rett inn, sprette før, over et hinder?

På land/i vann

Alle står på en rekke bak hverandre. Et tau ligger på en av sidene deres og skiller land fra vann. Deltakerne står nå «på land» siden. Lederen har to replikker som deltakerne skal reagere på; «på land» og «i vann». Hvis lederen sier «på land» blir de stående pga. de allerede er på land siden, hvis lederen derimot sier «i vann» må de hoppe over tauet til vann siden. Dette er jo lett tenker de, men problemet kommer når lederen sier f.eks. «i land» eller «på vann». Hvis noen av deltakerene hopper over tauet eller leer på seg når feil replikk blir brukt, er de ute av leken. Man kan bruke podiet framme i kirken, en scene, benkerader, stoler o.l. til å være «på land» og gulvet som «i vann». Vær kreative!

En annen variant er å spille en mot en, den som vinner, går tilbake til den originale aktiviteten og bytter plass med den som går ut derfra. Straffekast-konkurranse mellom to og to som er ute. Man har ett kast hver, den som vinner går inn i leken igjen og de som går ut av leken, går inn i straffekonkurransen.

Snikeleken

Tidsbruk: 30 minutter – 1 time
Utstyr: Kraftig lommelykt eller hodelykt, to bøtter med vann, plastkopper, lapper med ulike tall på (penger), tau.
Forberedelser: Egner seg best utendørs i skumring eller mørke. Et område som er velegnet for sniking må velges i dagslys. Det må være lett å forstå hvor området slutter, og det må ikke være noe man kan skade seg på i mørket innenfor området. Friområdene merkes av med tau, og evt. pengesedler legges ut.

Gjennomføring:
Her er to forskjellige måter å gjennomføre leken på:
A: Én deltaker står på en bakketopp med en kraftig lykt. Resten av deltakerne står i bunnen av bakken. Når klarsignalet gis, beveger de seg oppover bakken. Når solkongen lyser på en person og sier riktig navn, må denne gå ned igjen og starte på nytt. Den som først kommer usett til toppen får være solkongen i neste runde. Dersom dere har lag, vinner det laget som først får alle sine medlemmer opp til toppen (deltagerne sniker seg frem hver for seg). Hvis det ligger lapper med tall på i terrenget, plukker deltakerne disse opp underveis. Så legger man sammen lappene til hvert lag til slutt. Det laget som har høyest sum vinner. For å gjøre det vanskeligere kan det også være voktere som går rundt og sender folk ned igjen. Vokterne kan også konfiskere pengene dersom noen blir tatt underveis i leken.

B: En annen variant er at man har to lag der ingen får bruke lykter. To områder markeres med tau, dette er fristeder eller borger. Det ene laget skal frakte noe fra det ene fristedet til det andre, og det andre laget skal forhindre dem. Eksempelvis kan det stå en bøtte med vann på det ene fristedet. Alle på det ene laget har hver sin kopp som de kan frakte vann med til den tomme bøtten som står på det andre fristedet. Det andre laget skal nå forsøke å slå vannet ut av koppene før man rekker frem. Etter 20 minutter måler lederen opp vannet i bøtten på målområdet med et desilitermål. Så bytter lagene. Det laget som klarer å frakte mest vann vinner.

Utstilling med snølykter og skulpturer

Tidsbruk: 1 time.
Forberedelser: Kjøpe vannfarger. Merke av området utstillingen skal være innenfor
Utstyr: Vannmaling, pensel, bokser til vann, telys evt. fakler.

For de som er så heldige å ha kram snø på vinteren er en populær aktivitet å lage snøskulpturer og male dem med vannfarger. Dette kan kombineres med snølykter og fakler og bli en nydelig utstilling.

Utskriftsvennlig versjon av uteleker

50-leiken

Utarbeidet av Menighetene i Gol og Hemsedal

Utstyr: Nummererte oppgåver på laminert papir, 2-3 terningar

Førebuing: Oppgåvene fordelast utover eit begrensa område. Del inn i lag på ca 4 personer, kvart lag får ein dyrelyd som lokkesignal.

Gjennomføring:

Ein på gruppa slår terningen og får for eksempel 5. Gruppa sprer seg og leiter etter post nr 5. Når ein på gruppa finn posten ropar den lokkelyden høgt, slik at dei andre kan komme stormande til. Når alle er på plass snur dei posten og les oppgåva. Dei blir einige om løysing av oppgåva og går tilbake til den vaksne med svaret. (Om det er ei praktisk oppgåve løyser dei den ved start/mål, der terningane og vaksne er). Er svaret rett får dei trille terningen på nytt, og får f.eks ein 3-er. Då leiter dei etter post 8. (Legg til terningen til posten dei var på sist 5+3=8). Slik fortset det til ein har nådd post 50 (Om ein kjem over 50, går ein alltid til post 50 som siste post). Det går og an å si ei tid det er om å gjere å kome lengst på. Er svaret feil, kan ein gi ei straff, til dømes at ein må gå tilbake ein post (ta nr 4 om ein var på 5), eller at ein må ta neste post uansett kva terningen seier, eller ein kan ta 10 spensthopp el.l.

Her finner du fasit

Hviskeleken på papir

Utstyr: Penner og papir

Gjennomføring:

Deltakerne får like mange lapper som det er deltakere. Disse lappene nummeres. Deltakerne finner på et ord som de skriver ned på egen lapp (som ikke legges i bunken med de andre lappene), og tegner så ordet på den første lappen i bunken som skal sendes rundt. Så sendes lappene videre til neste spiller, som skal tegne ordet eller setningen på lapp nummer to. Neste spiller får da bare se denne tegningen, og må skrive ned det skriver det han eller hun tror det skal forestille på ark tre og sende lappene videre slik at neste person tegner det han eller hun ser – og så videre. Når alle har fått tilbake sine lapper, går man igjennom for å se hvordan det gikk med ordet. Det gis poeng dersom ordet er riktig – både den som har gjettet og den som «eier» lappene får poeng. Dersom riktig ord kommer helt rundt, får tegner full pott (f.eks 6 poeng) og hver av de som har gjettet ett poeng hver. Husk å notere poengene. Passer for spillere fra 8 år og oppover.

Gul bolle

Gul bolle minner om både Fantasi og Alias – og skaper alltid engasjement hos deltakerne. Her er det om å gjøre å bruke fantasien, men også å være observant. Deltakerne deles inn i to til fire lag – alt ettersom størrelse på gruppa. Det kan godt være litt størrelse på lagene. Alle deltakerne får hver sin lapp hvor de skriver ned et ord – det kan være en ting, en kjent person, eller en aktivitet. Her er det bare fantasien som setter grenser, men det er viktig at man skriver ned noe man vet at alle vet hva er – eller at alle vet hvem personen er dersom man skriver navnet på en kjent person. Når alle har skrevet på lappen, legges lappene i en (gul) bolle. Spillet har tre runder.

Første runde:
I første runde skal én fra hvert lag forklare hva eller hvem resten av laget skal fram til ved å bruke synonymer, anti-nymer eller på andre kreative måter. (F.eks: … «Ble hengt på et kors men sto opp fra de døde» = Jesus). Det er om å gjøre å klare så mange lapper som mulig innen en gitt tidsramme – f.eks ett minutt. Når tiden er ute, går turen over til neste lag. Fortsett til bollen er tom. Det er viktig at de som har forklart lapper tar vare på alle lappene som gruppa klarer, for når bollen er tom er det opptelling. Hvert lager noterer hvor mange lapper de har greid å gjette. Det er også lurt å følge med på de andre lagene når de gjetter, for når runden er over, går lappene oppi bollen igjen.

Andre runde:
I andre runde skal deltakerne på samme måte komme frem til hva det står på lappene, men denne gangen skal det mimes. Det er ikke lov å lage lyder. Husk å ta vare på lapper og skriv ned hvor mange lapper laget klarte.

Tredje runde:
Det er når man kommer til den tredje runden det virkelig begynner å lønne seg å ha fulgt med tidligere i leken, for nå skal lappene forklares kun ved hjelp av ett ord. Her lønner det seg å velge sine ord med omhu – slik at resten av laget får rett assosiasjon. Når bollen er tom tas en siste opptelling, og laget som har løst flest lapper til sammen har vunnet. NB! Heder og ære er som regel god premie i seg selv, men det kan være lurt å ha en liten premie i form av en godtepose eller liknende som kan deles – på lager

Ja/nei-spørsmål:

Utarbeidet av ImF-UNG.

Plassbehov: Scene – eller en plass som alle kan se
Tid: 5-15 min

Du trenger: Spruteflaske eller lapper/skilt med ja og nei

Gjennomføring:
Denne leken kan organiseres på forskjellige måter:

1. Velg 6 frivillige personer som stilles på en rekke. Still dem spørsmål en etter en. Hvis de svarer feil – eller altfor seine med å svare – får de en sprut i ansiktet fra flasken.

2. Motsatt: De skal svare motsatt av rett svar. Klarer de det ikke, får de seg en sprut.

3. Individuell konkurranse: Velg 10 frivillige. Alle får ja/nei-svarskilt. Når spørsmålene stilles må alle holde opp ja eller nei – og de som svarer feil (eller veldig sent), går ut av leken. Den som står igjen til slutt har vunnet.

Forslag til spørsmål ja/nei

Kjendisleiken

Plassbehov: Greit å sitte i ring – helst rundt bord
Tid: 15 -20 min
Du trenger: Post-it lapper eller papir og teip + penn

Gjennomføring:
Alle får hver sin lapp hvor de i skjul skal skrive navnet til en kjendis. Personen må være en alle rundt bordet vet hvem er. Lappen festes i panna til personen til venstre uten at vedkommende vet hva som står på den. Det er om å gjøre å finne ut først hvilket navn man har i sin egen panne. Dette gjøres ved at man på tur får stille ja- og nei-spørsmål til resten av gruppa. Man kan også åpne for at når man får ja på et spørsmål, så får man mulighet til å stille enda et spørsmål.

Stable salmebøker

Del opp i passende antall lag – det bør ikke være for mange deltakere på hvert lag. Oppgaven er å stable salmebøker som skal gå i en bue. Hvordan deltakerne utformer buen er opp til dem, men det skal bli en tydelig bue (og av en viss størrelse). Det er om å gjøre å bli først ferdig. Det er likevel en fordel å ikke forhaste seg – buen ramler fort sammen…

Quiz

Quiz er som regel populært, særlig når det ikke er alt for vanskelig, slik at alle kan bidra med noe. Hvis du trenger inspirasjon, sjekk ut Martins lille KateQuizme

Utskriftsvennlig versjon hjernetrim

Norges idrettsforbund har i samarbeid med Beitostølen Helsesportsenter utarbeidet forskjellige leker som kan utføres av alle – uavhengig av funksjonsevne.

Lekene er samlet i dette ressursheftet

Relaterte ressurser

Søk i ressursene

Skriv inn ditt søkeord her, i neste steg kan du filtrere resultatene på alder og kategorier.

Søk i kategorier og alderstrinn